Legal Highlights for Real Estate – Listopad 2022
listopad 2022
Spis tematów:
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zrewidowany po konsultacjach publicznych
- Cena maksymalna za energię elektryczną dla przedsiębiorców
Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zrewidowany po konsultacjach publicznych
16 września 2022 r. zakończył się etap konsultacji publicznych projektu zmian ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wynika z opublikowanego przez Rządowe Centrum Legislacji („RCL”) raportu z konsultacji z 19 września 2022 r. do opublikowanego w kwietniu projektu złożono aż 1281 uwag, z których kilkanaście zostało uwzględnionych w zmienionym projekcie ustawy, który ukazał się na stronie RCL 21 października 2022 r. Najistotniejsze zmiany do projektu to rezygnacja z proponowanego sposobu naliczania i poboru opłaty planistycznej oraz rezygnacja z terminowych decyzji WZ.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii („MRiT”) proponowało w kwietniowym projekcie, aby opłata za wzrost wartości nieruchomości wynikający ze zmiany przeznaczenia planistycznego tej nieruchomości była należna od razu po uchwaleniu planu miejscowego lub jego zmianie. Opłata taka miała wynieść 30% wzrostu wartości nieruchomości we wszystkich przypadkach. W wyniku zmian do projektu wprowadzonych po konsultacjach zasady naliczania opłaty pozostaną niezmienione, tj. tak jak dotychczas opłata ta staje się należna dopiero, gdy nieruchomość zostaje sprzedana w ciągu 5 lat od zmiany przeznaczenia planistycznego.
Kwietniowy projekt zakładał również ograniczenie terminu obowiązywania decyzji o warunkach zabudowy do 5 lat od dnia, gdy decyzja stała się prawomocna. MRiT uzasadniało tę propozycję tym, że obecnie w obrocie funkcjonują decyzje o warunkach zabudowy wydane kilka lub nawet kilkanaście lat wstecz, a w międzyczasie znacząco mogło zmienić się sąsiedztwo nieruchomości, dla której taka decyzja została wydana. Realizacja decyzji po długim czasie od jej wydania może więc wywoływać chaos przestrzenny. Ministerstwo jednak wycofało się z tego założenia. Podczas konsultacji deweloperzy zwracali uwagę na fakt, że 5 lat to niekiedy zbyt krótki okres, by przeprowadzić proces projektowania inwestycji i uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia do jej realizacji.
Jedną z najważniejszych zmian, które pozostały w projekcie nowelizacji w niezmienionej formie jest wprowadzenie planów ogólnych, tj. instrumentu planowania przestrzennego, który ma definitywnie zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Plan ogólny, w przeciwieństwie do studium, ma być aktem powszechnie obowiązującym i obligatoryjnym do wprowadzenia przez wszystkie gminy. Jak wynika z projektu, gminy będą miały na przyjęcie planu ogólnego około 3 lat. MRiT zakłada bowiem, że dokumenty te będą musiały być w każdej gminie już od początku 2026 r.
Nowelizacja ma wejść w życie w I kwartale 2023 r.
Cena maksymalna za energię elektryczną dla przedsiębiorców
Na początku listopada br. weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku („Ustawa”), wprowadzająca mechanizm ceny maksymalnej za energię elektryczną, z którego będą mogli korzystać m.in. przedsiębiorcy. Zasadniczo profesjonalni uczestnicy obrotu gospodarczego mogą zostać zaliczeni do kategorii odbiorców uprawnionych posiadając status mikro, małymi oraz średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Co do zasady, do końca 2023 r. cena maksymalna za energię elektryczną będzie wynosić 693 lub 785 zł/MWh (w zależności od przynależności do danej kategorii odbiorców uprawnionych). W większości przypadków podstawowym kryterium korzystania z ceny maksymalnej będzie złożenie stosownego oświadczenia na rzecz dostawcy energii (na piśmie lub w postaci elektronicznej) w terminie do 30 listopada 2022 r.
W przypadku zmniejszenia standardowego zużycia energii przez przedsiębiorców Ustawa wprowadza pewne możliwości zastosowania upustu w wysokości 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej za 2023 r.
W celu poznania szczegółów Ustawy oraz przeprowadzenia analizy możliwości zastosowania ceny maksymalnej zapraszamy do kontaktu z ekspertami