Strona główna » Przegląd prasy podatkowej 19–23.06.2023 r.

Przegląd prasy podatkowej 19–23.06.2023 r.

czerwiec 2023

Wpłata całej ceny za zamówiony towar to nie zaliczka

Gazeta Prawna, 2023-06-19, Mariusz Szulc

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 30 maja 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 537/22, sąd orzekł, że zapłata przez klienta całości ceny przed wysyłką zamówionego towaru, realizowaną przez przedsiębiorcę w następnym okresie rozliczeniowym nie może być traktowana jako zaliczka, gdyż ma ona charakter definitywny. Spółka sprzedawała kosmetyki za pośrednictwem sklepu internetowego. Żądała od klientów zapłaty całości ceny z góry przed wysyłką towaru. Sąd oddalił skargę Spółki, w której wywodziła ona, że otrzymywane w ten sposób kwoty należy traktować dla celów podatkowych jako zaliczki. Sąd potwierdził tym samym podejście zaprezentowane uprzednio w interpretacji indywidualnej wydanej w tej sprawie przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. Sąd wskazał, że w tym przypadku klient Spółki, składając zamówienie, zawiera umowę i płaci całość ceny w związku z zakupem towaru, a nie w związku z deklaracją jego nabycia. W rezultacie Spółka powinna, zdaniem sądu, rozpoznać z tego tytułu przychód w dacie otrzymania całości ceny, a nie – jak argumentowała Spółka – z chwilą dostawy, ale nie później niż z dniem wystawienia faktury.

Wpłaty na PFRON bez estońskiego CIT

Gazeta Prawna, 2023-06-19, Agnieszka Pokojska

W interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.149.2023.1.KK w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że kwoty przekazane przez podatnika na PFRON nie stanowią „wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą”, czyli kategorii będącej przedmiotem opodatkowania estońskim CIT. Organ wskazał, że wprawdzie zgodnie z przepisami ustawy o CIT wpłaty na PFRON są wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie przepisu szczególnego art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym niemniej spełniają one ogólną definicję kosztu uzyskania przychodów, czyli kosztu poniesionego w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele realizują wydatki „związane z działalnością gospodarczą”. W rezultacie, kwoty wpłat na PFRON nie są przedmiotem opodatkowania estońskim CIT.

Sąd: Korzyść podatkowa wyłącznie przez odpisy

Rzeczpospolita, 2023-06-21, Aleksandra Tarka

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 18 maja 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 947/22, sąd potwierdził niekorzystne stanowisko zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie stosowania ulgi na robotyzację. Organ podatkowy wskazał w interpretacji, że ulga na robotyzację polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów nabycia robotów przemysłowych i związanych z nimi funkcjonalnie maszyn czy urządzeń, które to koszty podatnik ujął już raz w rachunku podatkowym. W przypadku środków trwałych czy wartości niematerialnych podatnicy nie zaliczają do kosztów podatkowych bezpośrednio wydatków na ich nabycie, natomiast dokonują tego przez odpisy amortyzacyjne. W związku z tym, zdaniem organu, podtrzymanym następnie przez sąd, kosztem nabycia, stanowiącym podstawę dla kalkulacji kwoty ulgi na robotyzację, nie jest bezpośrednio kwota stanowiąca cenę nabycia środków trwałych lub wartości niematerialnych, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej (w okresie obowiązywania ulgi, czyli w latach 2022-2026). Z kolei, w przypadku leasingu finansowego, sąd zauważa, że nie jest kosztem podatkowym u korzystającego z przedmiotu leasingu część kapitałowa raty leasingowej, natomiast rozliczenie przez niego kosztów podatkowych w tym zakresie dokonywane jest przez odpisy amortyzacyjne. Tym samym, zdaniem sądu, odliczenia ulgi na robotyzację można w tym przypadku dokonywać w rozliczeniu za lata podatkowe jej obowiązywania, w których do kosztów podatkowych podatnik zalicza: odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej przyjętych do używania składników majątkowych, część odsetkową raty leasingowej czy wstępną opłatę leasingową.

Sejm zgodził się na wyższy limit gotówkowy i wprowadzenie KSeF

Gazeta Prawna, 2023-06-19, Agnieszka Pokojska

Autorka artykułu wskazuje kompleksowo na zmiany podatkowe wprowadzane przez dwie ustawy uchwalone w ostatnich dniach przez Sejm i przekazane do Senatu oraz propozycje zmian zawarte w trzech kolejnych projektach ustaw procedowanych w Sejmie. Na podstawie przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy o PIT i CIT odstąpiono od obniżenia od 1 stycznia 2024 r. dla celów podatkowych limitu płatności gotówkowych z 15 tys. do 8 tys. zł. Natomiast zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją ustawy o VAT od 1 lipca 2024 r. wystawianie e-faktur ustrukturyzowanych w KSeF stanie się obowiązkiem dla czynnych podatników VAT. Nie będzie natomiast możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla konsumentów – te mają być wystawiane przez przedsiębiorców poza KSeF. Wprowadzane do ustawy o VAT przepisy przewidujące dodatkowe kary nakładane na podatników przez organy podatkowe w związku z naruszeniem obowiązków dotyczących KSeF mają wejść w życie jednak dopiero od 1 stycznia 2025 r. Nie powinien się zmienić zakres obowiązkowych danych, które należy umieścić w fakturze. Z kolei, odnośnie do kolejnych projektowanych zmian podatkowych, nad którymi trwają prace w Sejmie, dotyczą one m.in. dodatkowych procedur sprawdzania przez organy podatkowe transgranicznych restrukturyzacji, amortyzacji nowych nieruchomości niemieszkalnych na obszarach zagrożonych bezrobociem czy zmian w rozliczeniach PIT i ZUS kierowców w międzynarodowych przewozach drogowych.

MF szykuje nowe obowiązki dla dużych podatników

Gazeta Prawna, 2023-06-20, Agnieszka Pokojska

Ministerstwo Finansów przedstawiło plany zmian w zakresie obowiązku sporządzania i publikowania informacji o strategii podatkowej realizowanej przez podatnika. Obowiązek ten dotyczy już obecnie podatkowych grup kapitałowych oraz podatników, których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 mln euro. Zgodnie z planami MF podatnicy ci mieliby przygotowywać informację o strategii podatkowej, zgodną z ustawowo określonymi wymogami, których dziś w przepisach brak. Następnie, mieliby obowiązek sporządzenia sprawozdania z realizacji tej strategii podatkowej. Dokumenty te byłyby okresowo weryfikowane przez niezależnego audytora. Na tej podstawie fiskus oceniałby transparentność podatkową podmiotu i nadawał odpowiedni stopień transparentności, prawdopodobnie podawany do publicznej wiadomości. Od oceny stopnia transparentności byłyby uzależnione przyznawane preferencje podatkowe. Zmiany miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Interpretacje na pięć lat i droższe

Rzeczpospolita, 2023-06-23, Paweł Rochowicz

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów opublikowano projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. W zakresie przepisów dotyczących indywidualnych interpretacji podatkowych, projekt przewiduje podwyższenie opłat za jej wydanie dla przedsiębiorców, z dotychczasowych 40 zł do 400 lub 1400 lub 2800 zł – w zależności od wielkości firmy. Z dniem wejścia w życie nowelizacji, co miałoby nastąpić 1 lipca 2024 r., straciłyby moc wszystkie interpretacje indywidualne wydane przed 1 stycznia 2019 r. Natomiast te, które zostały wydane po tej dacie, traciłyby ważność po upływie pięciu lat od dnia ich wydania. To samo dotyczyć miałoby nowo wydawanych interpretacji, których ważność upływałaby po pięciu latach, w tym w sytuacji, gdy nie uległy zmianom interpretowane w nich przepisy. MF zapowiada również zniesienie kontroli podatkowych dokonywanych przez urzędy skarbowe i zastąpienie ich czynnościami sprawdzającymi, upodobnionymi w zasadzie do kontroli. Jednocześnie, kontrolami w pewnym zakresie zajmowałyby się w dalszym ciągu urzędy celno-skarbowe.