Strona główna » Legal Highlights for Real Estate – Czerwiec 2023

Legal Highlights for Real Estate – Czerwiec 2023

czerwiec 2023

Look through approach należy wywodzić z przepisów o beneficjencie rzeczywistym i z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

W najnowszej interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2023 roku (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.835.2022.1.AND 10-05-2023), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zakwestionował stanowisko wnioskodawcy dotyczące skutków podatkowych w związku z wypłatą dywidendy w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) z zastosowaniem koncepcji „look-through approach”. Stwierdzono, że wnioskodawca nie jest prawidłowo uprawniony do zastosowania zwolnienia podatkowego na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z wnioskodawcą, argumentując, że spółka, którą wnioskodawca uważa za rzeczywistego właściciela otrzymywanej dywidendy, nie posiada bezpośrednio udziałów w spółce wypłacającej dywidendę. W związku z tym nie spełniony jest warunek bezpośredniego posiadania udziałów, o którym mowa w art. 22 ust. 4 pkt 3).

Z tego wynika, że zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przy zastosowaniu koncepcji „look-through approach”, nie można skorzystać ze zwolnienia z poboru podatku u źródła przy wypłacie dywidendy na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Niemniej jednak, warto przypomnieć, że koncepcja „look-through approach” umożliwia preferencyjne opodatkowanie międzynarodowych płatności zgodnie z właściwą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a krajem, w którym rzeczywisty właściciel odbiorcy płatności ma siedzibę. Nawet jeśli płatność jest dokonywana poprzez pośrednika, preferencyjne opodatkowanie jest możliwe. Koncepcja ta opiera się na rozumieniu rzeczywistego właściciela, a nie bezpośrednio na przepisach prawa.

Definicję rzeczywistego właściciela można znaleźć zarówno w Konwencji Modelowej OECD, chociaż brakuje tam samej definicji, jak i w licznych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W związku z tą negatywną interpretacją, podatnicy, którzy chcą zastosować koncepcję „look-through approach”, muszą uwzględnić, z jakich przepisów ta koncepcja się wywodzi oraz jakie postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania będą miały zastosowanie w konkretnym przypadku.

Zmiany w zakresie 6% PCC od szóstego i kolejnego mieszkania w polskim Senacie

Zmiany legislacyjne mające wpływ na opodatkowanie inwestorów w sektorze nieruchomości stanowią istotny aspekt planowanej reformy polskiego systemu mieszkaniowego. Przewidywane regulacje obejmują wprowadzenie dodatkowego podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) dla nabywców szóstego i kolejnych lokali mieszkalnych oraz udziałów w tych nieruchomościach. Zgodnie z nowymi przepisami, stawka podatku PCC wzrośnie do 6% dla transakcji dotyczących nieruchomości znajdujących się na tej samej działce, niezależnie od ewentualnego opodatkowania VAT. Warto podkreślić, że zmiany te dotyczyć będą jedynie lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości.

W ramach proponowanej legislacji planuje się również wprowadzenie ulgi podatkowej w formie zwolnienia z PCC w wysokości 2% dla pierwszego nabycia mieszkania na rynku wtórnym. Korzyści te będą dotyczyć sprzedaży prawa własności oddzielnego lokalu mieszkalnego, budynku jednorodzinnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Warunkiem skorzystania z ulgi jest, aby nabywcą był osoba fizyczna lub grupa osób fizycznych, które wcześniej nie posiadały żadnego z tych praw ani udziału w nich, z wyjątkiem przypadków, gdy udział ten nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Kolejnym istotnym aspektem proponowanej reformy jest likwidacja prawa użytkowania wieczystego, co pozwoli na nabycie pełnej własności gruntów, które obecnie są objęte tym rodzajem użytkowania przez przedsiębiorstwa, osoby fizyczne i spółdzielnie mieszkaniowe. Ta zmiana wprowadza istotne udogodnienia i otwiera nowe możliwości dla inwestorów.

Wszystkie powyższe zmiany, w tym program „Bezpieczny Kredyt 2%”, są integralną częścią długo oczekiwanej reformy polskiego systemu mieszkaniowego, która została zapowiedziana przez rząd. Obecnie przedstawione przepisy znajdują się w procesie legislacyjnym w Senacie, gdzie są przedmiotem dyskusji i debaty w celu zapewnienia ich optymalnej implementacji i skuteczności.

Ministerstwo Finansów zapowiada nowe obowiązki sprawozdawcze dla dużych podatników

Ministerstwo Finansów przygotowuje się do wprowadzenia nowych zobowiązań dla największych podatników, które wejdą w życie od 2025 roku. Zgodnie z planami, przedsiębiorstwa z tej kategorii będą musiały opracowywać szczegółowe strategie podatkowe, tworzyć raporty z ich wdrożenia oraz poddać te dokumenty audytowi.

Celem tych zmian jest umożliwienie organom podatkowym oceny stopnia przejrzystości działań firm oraz powiązanie przyznawania preferencji podatkowych z tym czynnikiem. W ramach konsultacji, które odbyły się w czerwcu 2023 roku, Ministerstwo Finansów przedstawiło planowane regulacje. Warto podkreślić, że obecnie jest to jedynie projekt, a żadne decyzje nie zostały jeszcze ostatecznie podjęte. Szczegóły koncepcji zostały przedstawione podczas pierwszej konsultacji w tym zakresie, natomiast kolejne spotkanie planowane jest na wrzesień bieżącego roku.

Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów, podatnicy będą zobowiązani do tworzenia strategii podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz do sporządzania raportów z ich realizacji. Te dokumenty będą regularnie poddawane weryfikacji przez niezależnych audytorów, przy czym przepisy szczegółowo określą kryteria niezależności tych audytorów. Następnie organy podatkowe będą oceniać transparentność podatkową firm na podstawie tych dokumentów i przypisywać im odpowiedni stopień przejrzystości. Istnieje możliwość publicznego ujawnienia tych wyników.

Przyznawanie preferencji podatkowych będzie uzależnione od oceny stopnia przejrzystości. Planowane zmiany w tym zakresie mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt objaśnień dotyczący podatku od przerzuconych dochodów zaledwie kilka dni przed terminem zapłaty.

Objaśnienia podatkowe w zakresie podatku od przerzuconych dochodów („Objaśnienia”) mają dotyczyć obowiązującego stanu prawnego od 1 stycznia 2023 roku, ale projekt zawiera również załącznik odnoszący się do wcześniejszego stanu prawnego. Warto przypomnieć, że 19-procentowy podatek od przerzuconych dochodów został wprowadzony na początku 2022 roku w ramach Polskiego Ładu. Następnie, od 1 stycznia 2023 roku, przepisy dotyczące tego podatku zostały doprecyzowane.

Po raz pierwszy podatnicy są zobowiązani rozliczyć ten podatek za rok 2022, w zeznaniu CIT-8, a termin składania został wyjątkowo przedłużony do 30 czerwca bieżącego roku. Wymagane jest dołączenie informacji CIT/PD do zeznania, a do tego samego dnia należy uiścić odpowiednią daninę zgodnie z przepisami.

W załączniku do projektu Objaśnień, Ministerstwo Finansów wskazuje na istotne różnice między obowiązującym stanem prawnym w 2022 roku a tym, który obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Projekt objaśnień dotyczy również kwestii odpisów amortyzacyjnych, które mają wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów

Ministerstwo Finansów zapowiada konsultacje publiczne w sprawie zmian w Ordynacji Podatkowej

Ministerstwo Finansów podjęło inicjatywę przeprowadzenia konsultacji publicznych dotyczących zmian w Ordynacji Podatkowej. Celem tych zmian jest poprawa przejrzystości i efektywności w obszarze podatkowym oraz ułatwienie kontaktu między podatnikami a organami podatkowymi. Konsultacje będą trwały do 31 sierpnia 2023 roku, a każda osoba zainteresowana będzie miała możliwość wzięcia udziału i wyrażenia swoich opinii.

W najnowszym projekcie nowelizacji Ordynacji Podatkowej, Ministerstwo Finansów przewiduje szereg istotnych zmian dotyczących interpretacji prawa, kontroli podatkowych oraz procedur podatkowych. Przestawiamy poniżej najbardziej istotne zmiany.

• Opłaty za wydanie interpretacji podatkowych zostaną podwyższone, nawet do 2800 zł za wniosek przypadku spełnienia przez podatnika określonych przesłanek. Wyjątkiem będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które będą płacić niższe opłaty.
• Czas ważności interpretacji podatkowych zostanie ograniczony do 5 lat. Dotychczas interpretacje były ważne bezterminowo, ale zmiana ta ma na celu uniknięcie nieaktualnych interpretacji.
• Więcej czynności sprawdzających i kontroli celno-skarbowych, likwidacja kontroli podatkowych.
• Wydłużenie blokady rachunków bankowych z 72 na 96 godzin.
• Większa odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych za zobowiązania podatkowe.
• Wydawanie decyzji cząstkowych w sprawach cen transferowych przyspieszy proces rozstrzygania spraw wewnętrznej grupy kapitałowej.

Planowane zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2024 roku, a opinie na temat projektu można przesyłać do 31 sierpnia 2023 roku.