Strona główna » Tax Highlights for Real Estate – Październik 2023

Tax Highlights for Real Estate – Październik 2023

listopad 2023

Trybunał Konstytucyjny: Różne stawki podatku od nieruchomości dla garaży są niezgodne z Konstytucją

Dnia 18 października 2023 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok w kwestii zastosowania stawki podatku od nieruchomości w stosunku do garaży.

Po pierwsze, w opinii Trybunału niezgodne z konstytucją są przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie, w jakim umożliwiają uznanie wyodrębnionego garażu znajdującego się w budynku mieszkalnym, za część budynku o odmiennym niż mieszkalny charakterze.

Zdaniem TK niezgodne z konstytucją są również zapisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie, w jakim uzależniają zastosowanie odpowiednich stawek podatku do znajdującego się w budynku mieszkalnym garażu od jego wyodrębnienia lub niewyodrębnienia jako przedmiotu własności. Aktualnie skutkuje to zastosowaniem wyższej stawki podatku do znajdujących się w budynku mieszkalnym garażu wielostanowiskowego stanowiącego przedmiot odrębnej własności.

Zgodnie z wyrokiem do takiego rodzaju garażu powinna mieć zastosowanie stawka podatku określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a więc stawka przewidziana dla budynków mieszkalnych. Jest to wyrok bardzo korzystny z punktu widzenia podatników, ponieważ maksymalna stawka podatku dla budynków mieszkalnych wynosi aktualnie 1,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, natomiast przy zastosowaniu maksymalnej stawki dla budynków pozostałych, zakwestionowanej w tym przypadku przez Trybunał, podatnik jest zobligowany do zapłaty podatku w wysokości 9,71 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

Wymienione przepisy we wskazanych powyżej zakresach tracą moc obowiązującą z upływem 31 grudnia 2024 r.

Podatek minimalny od początku 2024 r.

Po dwuletnim okresie zawieszenia, od 1 stycznia 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy o tzw. podatku minimalnym.

Do zapłaty podatku zobowiązane będą spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym:

Ponadto, podatek będą również musieli uiścić podatnicy, którzy prowadzą działalność poprzez zagraniczny zakład położony na terytorium Polski.

Stawka podatku minimalnego wynosi 10%. Według przepisów ustawy o CIT istnieją dwie alternatywne możliwości ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym, a mianowicie może być to:

  1. suma:

    – kwoty odpowiadającej 1,5% wartości przychodów (innych niż z zysków kapitałowych) osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym;
    – kwoty poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych kosztów finansowania dłużnego przekraczających wartość 30% EBITDA podatnika
    – oraz kwoty poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych kosztów usług lub praw niematerialnych przekraczających wartość 3 mln PLN kwotę 5% EBITDA podatnika
  2. lub zastosowanie metody uproszczonej tj. obliczenie kwoty 3% wartości przychodów osiągniętych przez podatnika ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

Ustawodawca przewidział kilka wyłączeń od podatku minimalnego, przykładowo dla:

Podatek minimalny zapłacony za dany rok podatkowy może zostać odliczony od ogólnie obliczonego podatku CIT za kolejne 3 lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, w którym podatnik zapłacił nowy podatek. Po raz pierwszy podatnicy będą zobowiązani do zapłaty podatku minimalnego w 2025 r.

Podstawa opodatkowania w podatku od przychodów z budynków nie może być pomniejszana o odpisy amortyzacyjne

Zgodnie z ustępem 3. art. 24b podstawę opodatkowania w podatku od przychodów z budynków stanowi ustalona na pierwszy dzień każdego miesiąca wartość początkowa podlegającego opodatkowaniu środka trwałego wynikająca z prowadzonej ewidencji. Biorąc pod uwagę brzmienie tego przepisu, podatnicy często wyciągają wniosek, że skoro przychód będący jednocześnie podstawą opodatkowania należy ustalać na początku każdego miesiąca, to wartość początkowa budynku jest zmienna w czasie i powinna być sukcesywnie pomniejszana o wartość odpisów amortyzacyjnych. Innymi słowy, zdaniem podatników za podstawę opodatkowania powinna być przyjmowana wartość netto budynku a nie brutto.

Innego zdania w tej kwestii są jednak sądy administracyjne. W kolejnym negatywnym z perspektywy podatników wyroku o sygn. II FSK 214/21 z dnia 9 sierpnia 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny przychylił się do stanowiska wojewódzkiego sądu administracyjnego i stwierdził, że zgodnie z przepisami ustawy o CIT wartość początkową określa się wyłącznie raz, przy przyjęciu środka trwałego do używania.

W opinii NSA, wszędzie tam gdzie ustawodawca zamierzał nadać inne znaczenie i zakres wartości początkowej, tj. z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych, wskazał to wyraźnie w przepisach ustawy o CIT.

W analizowanej kwestii można mówić o utrwalonej linii orzeczniczej, ponieważ analogiczne stanowisko NSA zaprezentował m.in. w wyrokach II FSK 2190/20, II FSK 2400/20, II FSK 2183/20 z dnia 15.03.2023 r., II FSK 2173/19 i II FSK 2172/19 z dnia 28.04.2022 r., a także w wydanym niedawno wyroku II FSK 361/21 z dnia 26.10.2023 r.

Kolejne zwiększenie maksymalnych stawek podatku od nieruchomości w 2024 r.

W obwieszczeniu z dnia 21 lipca w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024, Minister Finansów ogłosił maksymalne stawki podatku od nieruchomości na przyszły rok. Są one corocznie ustalane w oparciu o wskaźnik inflacji z pierwszego półrocza roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Dla 2024 r. wyniosą one m.in.:

– 1,34 PLN / m2 (w porównaniu do 1,16 PLN/m2 w 2023 r.) dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

– 33,10 PLN / m2 (w porównaniu do 28,78 PLN/m2 w 2023 r.) dla budynków (lub ich części) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Maksymalne stawki stanowią górną granicę stawek ustalanych przez samorządy. Decyzje o tym jakie faktycznie stawki będą obowiązywać na terenie danego miasta (gminy) będą podejmowane w najbliższych tygodniach.

Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o interpretację indywidualną

Dnia 6 listopada 2023 r. Ministerstwo Finansów przekazało informację, że Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Narzędzie przygotowane przez KAS ma za zadanie ułatwić podatnikom przygotowanie wniosku o wydanie interpretacji (ORD-IN), gdy podatnicy zwracają się z nim w celu rozstrzygnięcia wątpliwości związanych z interpretacją przepisów podatkowych.

Udostępniony dla podatników kreator zawiera przydatne wskazówki, które pomogą wypełnić wniosek o wydanie interpretacji. Dotyczą one informacji, które należy podawać w poszczególnych polach formularza ORD-IN.

Narzędzie służy wyłącznie do wygenerowania wniosku ORD-IN. Zapisany wniosek użytkownicy kreatora mogą:

Kreator jest dostępny pod adresem https://ord-in.podatki.gov.pl/.